Optibeam Commander on netin keskustelupalstoilla mielenkiintoa herättänyt lisävalouutuus. Tuote saapui markkinoille juuri yhden lisävalon asennuksen mahdollistavan lakimuutokset jälkeen syksyllä 2017. Ostin tuotteen pian sen tultua saataville ja ohessa hieman kokemuksia.
Commander on mm. tunnetumman Sae Seeker 10/20 kaltainen LED-lisävalo, joka hyödyntää heijastinpintoja valokuvion rajaamiseksi. Muista heijastinpintoja hyödyntävistä tankomallisista valoista poiketen Commanderin erikoisuutena on kaarevuus. Tähän asti suurin osa saatavilla olleista kaarevista LED-tangoista on ollut varustettu yksinkertaisilla linssityyppisillä LED-valonlähteillä.
Kaarevuus parantaa valon suuntausta sivulle. Leveä keila onkin tarpeen, sillä yhdellä lisävalolla suuntaaminen on rajoittunutta. Useammalla yksittäisellä valaisimella keilat voi ohjata vaikka molemmin puolin ojien penkoille, kun taas tankomallisten valojen perus syntiä ovat olleet kapeat, keskeltä kirkkaat keilat. Noin 56cm leveä valaisin on fyysiseltä kooltaan ja valovoimaltaa niin iso, että useimmat päätynevät asentamaan vain yhden kappaleen auton keulalle.
Kaarevuus parantaa valon suuntausta sivulle. Leveä keila onkin tarpeen, sillä yhdellä lisävalolla suuntaaminen on rajoittunutta. Useammalla yksittäisellä valaisimella keilat voi ohjata vaikka molemmin puolin ojien penkoille, kun taas tankomallisten valojen perus syntiä ovat olleet kapeat, keskeltä kirkkaat keilat. Noin 56cm leveä valaisin on fyysiseltä kooltaan ja valovoimaltaa niin iso, että useimmat päätynevät asentamaan vain yhden kappaleen auton keulalle.
Valaisinmen speksit:
Leveys: 561mm (ilmoitettu)
Korkeus: valaisin 84mm (ilmoitettu) / pohjaan asennettujen jalkojen kanssa 107mm (mitattu)
Syvyys: 89mm (ilmoitettu), alapuolisten asennusjalkojen kanssa 105mm (mitattu)
Paino (mitattu): n. 2700g, muovijalat mukaan luettuna 2850g (ei sis. pultteja/muttereita)
Ilmoitettu teho: 120W (8kpl CREE-LED)
Ilmoitettu valovirta: 8000 lm
Ilmoitettu värilämpötila: 6000K
Referenssilukema: 30 (henkilöautossa sallittu yhteensä ref. 100)
(verrokkina pitkä EU-rekisterikilpi = 118x442mm)
(verrokkina pitkä EU-rekisterikilpi = 118x442mm)
Huolimatta lisävalon korkeahkosta painosta, rosterinen yleiskilpiteline kantaa valaisimen todella vakaasti tasaisella tiellä. Asennuksessa on kuitenkin huolehdittava, että itse puskuri pysyy taipumattomana ja vakaana. Omassa Audissa kilpitelineen soviteosa oli irroitettava ja puskurin muovirakennetta tuettiin laittamalla muovimaskin väliin rosteripeltiä. Näin muovin taipuminen painon mukaan eliminoitui hyvin tehokkaasti.Toinen vaihtoehto olisi ollut kiinnittää pultit puskurin sijaan takana olevaan törmäystankoon, joka on suoraan kiinni rungossa. Tässä kohtaa halusin kuitenkin välttää törmäyskilven vaikutusalueen tuomista eteenpäin.
Pelkän kilpitelineen varassa isommista kuopista ilmeni kuitenkin hienoista valokeilan värähtelyä. Kädellä painellessa epäilin syyksi enemmänkin valaisimen oman muovijalan taitekohtaa, kuin puskurikiinnitystä. Ylätuet (toimitettiin valaisimen mukana) oli siis asennettava. Asennus hoidettiin reikiä poraamatta taittamalla ylätuen autonpuoleinen osa tiukalle U-mutkalle, jolloin se saatiin pujotettua kiinni auton etusäleikköön. Nyt ei sitten enää tutise.
Ohessa vielä kuvaa istuvuudesta vuoden 2007 Audi A4 nokalle. Kuvissa ylätuet eivät ole vielä paikallaan.
Ja sitten tietenkin käyttökokeet. Vertailukohtia on itsellä lähinnä ilman lisävaloja olleista autoista ja Hella 3003 halogeenilisävaloista. Kaikkiin näihin verrattuna voi kuitenkin sanoa, että valoa riittää. Valokeila on miellyttävän leveä pitkälle suunnattaessa, eikä heti auton eteen tule silmiä väsyttävää "lammikkoa".
Alla kuvia valokeilasta pimeällä pikkutiellä. Kameran asetukset oli lukittu, joten kuvat ovat toisiinsä nähden vertailukelpoisia. Kaikkia kuvia on editoitu lightroomissa raakakuvista siten, että ne vastaavat mahdollisimman hyvin silmin nähtyä valokeilaa (myös editointi on identtinen jokaisen kuvan kesken). Auton omissa valoissa on noin kaksi kuukautta vanhat 35W Philips D1S 4300K Xenon polttimot.
Lyhyet valot (xenon)
Auton omat pitkät valot (xenon)
Auton omat pitkät valot ja Optibeam Commander yhdessä (Xenon + LED)
Kuvista näkee hyvin, kuinka vähän auton originaali 35W Bi-Xenon valojen pitkät valaisevat.
Ainiin ja olihan valossa pari huonokin puolta. Pimeässä illassa eteeni liikennevaloissa vihreille valoille nukahti Citroen. Kohteliaaksi herättelyksi tarkoitettu pitkien väläytys onnistui enemmänkin hämmentämään tilannetta, sillä LED-valo teki väläytyksestä todella kirkkaan. Luulikohan minun ottaneen salamalla kuvan vai mikä oli, mutta ilmeisesti huomio jäi taustapeiliin, eikä etsiytynyt seuraamaan liikennevaloja kuten piti.
Toisekseen sumuisessa kelissä paneeli heijastaa todella voimakkaan valomuurin eteen. Tämä vika on kaikissa tehokkaissa lisävaloissa, joten erillinen kytkin kannattaa vetää sisälle huonon kelin varalta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti